Jako sprzedawca za towar odpowiadamy zawsze – z mocy prawa. Jednocześnie gwarantem pozostaje producent danej części.
Gwarancja producenta na części do samochodów osobowych i dostawczych to dobrowolne oświadczenie gwaranta (najczęściej producenta), zamieszczone w tzw. dokumencie gwarancyjnym. Może się również zdarzyć, że informacje o gwarancji zostaną zamieszczone w reklamie dotyczącej właściwości danego produktu i to także jest wiążące.
Do obowiązków gwaranta może należeć zamiana towaru na nowy, naprawa sprzedanej części, zwrot ceny lub zapewnienie innych usług. Obowiązki gwaranta można jednocześnie rozumieć jako uprawnienia kupującego.
To sam producent decyduje o czasie trwania gwarancji na poszczególne produkty. W sytuacji kiedy termin gwarancji nie został jasno określony czas na złożenie reklamacji na podstawie gwarancji producenta wynosi dla kupującego dwa lata od dnia zakupu towaru/produktu/części.
Jeżeli po złożeniu reklamacji okaże się np. że dana cześć została wymieniona na nową to termin gwarancji określonej przez producenta w pierwotnym dokumencie gwarancyjnym zaczyna biec od początku.
Producent ma obowiązek na swój koszt dostarczyć oraz wykonać uprawnienia wynikające z gwarancji producenta (np. wydanie nowej rzeczy, zwrot ceny, usunięcie usterki) w terminie określonym w wydanej gwarancji. Termin taki może wynosić np. 21, 30, 60 dni w zależności od wielu czynników. W sytuacji kiedy czas nie został określony obowiązki gwarancyjne producenta powinny zostać wykonane to w ciągu 14 dni od dnia dostarczenia reklamowanej rzeczy gwarantowi.
Jako sprzedawca mamy obowiązek wydać klientowi, wraz z towarem, dokument gwarancyjny.